De componisten Lully, Händel en Haydn, maakten gebruik van het gedicht La Gerusalemme liberato van de beroemde Italiaanse dichter Torquato Tasso (1544-1595). Ook Rossini (1792-1869). De poëet verhaalt in zijn gedicht over de strijd tussen de Christenen en de moslims aan het einde van de eerste kruistocht. Armida speelt daarbij een grote rol. Zij tracht als tovenares zoveel mogelijk kruisridders af te houden van de bevrijding van Jerusalem. Een probleem voor haar is dat zij verliefd wordt op Rinaldo, de bevelhebber van de kruisvaarders. Rossini en librettist Giovanni Schmidt hebben van dit gegeven een opera gemaakt. Rossini was daarvoor extra gemotiveerd. Hij componeerde het werk voor zijn toekomstige vrouw,de beroemde sopraan Isabella Cobran en bood zijn geliefde de kans om uit te blinken. Armida is in deze opera het belangrijkste personage. Ze staat voortdurend op het podium, moet soms twee octaven in een ademtocht overbruggen en daarbij ook nog acteren in een opera waarin zij de enige vrouwelijk hoofdrol vervult. De Metropolitan van New York straalde op zaterdag 1 mei dit werk door naar een aantal bioscopen in Europa. De Amerikaanse sopraan Renée Flemming was als Armida het uithangbord. Deze prachtig ogende vrouw vertelde tijdens een interview met haar collega, de zangeres Deborah Voigt, dat zij geen specialiste is in het zingen van belcanto. Ging het haar dan slecht af bij Rossini’s Armida? Zeker niet, hoewel ik vond dat zij voor de pauze in deze belcanto-opera niet overtuigend overkwam. Daarna was het zeker anders. Vooral in de slotfase liet ze horen dat zij over dramatische kracht beschikt en zien dat zij geloofwaardig kan acteren. Wellicht had het door critici gesignaleerde gebrek aan overtuigingskracht iets te maken met haar begrijpelijke terughoudendheid ten opzichte van haar liefdespartner Rinaldo die uit het vijandelijke kamp afkomstig was. De ster van de avond was de Afrikaans Amerikaanse tenor Lawrence Brownlee. Hij zong moeiteloos met een krachtige stem en met een prachtige klankkleur zijn noten. Aan tenoren was in dit werk geen gebrek. Armida bevat maar liefst zes tenorrollen. Het is een sterk staaltje van casting door de leiding van de MET. Zeker omdat dit beroemde operahuis geen zangers wil inzetten die niet op een hoog niveau kunnen presteren. Die tenoren deden het ook goed. Hun ensemblezang in de slotakte ontlokte bij de toeschouwers een enthousiast applaus. Opvallend was was dat de tenor Barry Banks een dubbelrol moest zingen vermoedelijk vanwege een afwezige tenor. Het ging hem uitstekend af om de personages Gernando en Carlo tot leven te brengen. Applaus was er ook voor het prachtig ballet. Van deze kunstvorm heb ik geen verstand maar op mij maakte het grote indruk door de afwisseling van de soms feeërieke en demonische sfeer.
De regie was in handen van Mary Zimmerman. Ze slaagde erin aardige, kleurrijke decors te laten bouwen. Tenslotte heb ik alleen maar waarderende woorden voor het huisorkest van de MET. Maestro Ricardo Frizza kan met zijn orkest en alle uitvoerenden terugkijken op een geslaagde avond. De bezoekers van bioscopen trouwens ook!
Metropolitan pronkt met Flemming als Armida
03/05/2010 Door Peter Année
Geplaatst in Geen categorie | Geef een reactie
Zoek in deze site:
Archief
- april 2022 (3)
- maart 2022 (1)
- februari 2022 (1)
- januari 2022 (1)
- december 2021 (1)
- november 2021 (3)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- september 2020 (2)
- augustus 2020 (3)
- juli 2020 (1)
- juni 2020 (1)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (2)
- maart 2020 (3)
- februari 2020 (1)
- januari 2020 (2)
- december 2019 (1)
- november 2019 (2)
- oktober 2019 (4)
- augustus 2019 (1)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (1)
- maart 2019 (2)
- februari 2019 (3)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (3)
- november 2018 (3)
- oktober 2018 (5)
- september 2018 (2)
- augustus 2018 (1)
- juni 2018 (3)
- mei 2018 (3)
- april 2018 (5)
- maart 2018 (4)
- februari 2018 (4)
- januari 2018 (2)
- december 2017 (5)
- november 2017 (4)
- oktober 2017 (4)
- september 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (2)
- april 2017 (3)
- maart 2017 (2)
- februari 2017 (3)
- januari 2017 (4)
- december 2016 (3)
- november 2016 (4)
- oktober 2016 (4)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (1)
- juni 2016 (1)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (4)
- maart 2016 (2)
- februari 2016 (4)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (4)
- november 2015 (5)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (4)
- juni 2015 (1)
- mei 2015 (5)
- april 2015 (3)
- maart 2015 (3)
- februari 2015 (4)
- januari 2015 (2)
- december 2014 (3)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (4)
- september 2014 (4)
- augustus 2014 (3)
- juni 2014 (4)
- mei 2014 (3)
- april 2014 (3)
- maart 2014 (5)
- februari 2014 (2)
- januari 2014 (3)
- december 2013 (5)
- november 2013 (7)
- oktober 2013 (3)
- september 2013 (3)
- augustus 2013 (2)
- juni 2013 (3)
- mei 2013 (3)
- april 2013 (3)
- maart 2013 (4)
- februari 2013 (5)
- januari 2013 (2)
- december 2012 (9)
- november 2012 (2)
- oktober 2012 (6)
- september 2012 (2)
- augustus 2012 (4)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (3)
- mei 2012 (2)
- april 2012 (2)
- maart 2012 (1)
- februari 2012 (3)
- december 2011 (5)
- november 2011 (6)
- oktober 2011 (6)
- augustus 2011 (1)
- juli 2011 (1)
- juni 2011 (3)
- mei 2011 (4)
- april 2011 (3)
- maart 2011 (1)
- december 2010 (5)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (7)
- september 2010 (4)
- augustus 2010 (5)
- juni 2010 (6)
- mei 2010 (4)
- april 2010 (7)
- februari 2010 (3)
- januari 2010 (2)
- december 2009 (5)
- november 2009 (5)
- september 2009 (1)
- augustus 2009 (2)
- juli 2009 (3)
- juni 2009 (2)
Geef een reactie