De meeste operaliefhebbers hebben vooral affiniteit met de componisten van de 19e eeuw. Daarmee zijn ze muzikaal opgevoed. De waardering is aanzienlijk minder voor opera’s uit de 17e eeuw. In de provincie worden ze zelden gespeeld. De kans om toch klanken van bijvoorbeeld Monteverdi (1567-1643) te horen bood de Schouwburg in Tilburg op 16 oktober jl. Ik ging er heen en was verrast. De laatste opera uit 1643 van Monteverdi was L’ incoronazione di Poppea. Het was meteen de eerste politieke opera uit de 400- jarige geschiedenis van het Muziektheater. De opera vertelt het verhaal van de wrede Romeinse keizer Nero die kans ziet om de mooie courtisane Poppea te veroveren ten koste van zijn echtgenote Ottavia. Nero blijkt een staatshoofd te zijn die zich voortdurend misdraagt ten opzichte van zijn volk en directe naasten. Er is één man die zich tegen zijn gedrag verzet. Dat is zijn leermeester de filosoof Seneca die Nero wijst op zijn moreel en politiek verwerpelijk gedrag. Hij leest Nero meer dan eens de les maar moet dat bekopen met zijn gedwongen zelfmoord. Het is het meest in het oogspringende thema van de prachtige voorstelling waarbij fantastische performers dansend en zingend op muziek van Monteverdi en aangepaste elektronische muziek garant stonden voor spannend theater. De atletische dansers maakten gebruik van hiphop, breakdance, dubstep en klassieke muziek. Door die combinatie ontstond een getransformeerde operavoorstelling waarin dramatiek en humor de veelal jonge bezoekers in de greep kreeg. De rollen van Nero en zijn maîtresse Poppea werden net als in het originele werk van Monteverdi door twee zangeressen gezongen. Prachtig! Hun krachtige stemmen werden wel elektronisch versterkt hetgeen bij operaliefhebbers zeker vreemd overkomt. De bas-bariton Mark Pantos die met zijn kleurrijke stem uitstekend de Montiverdi muziek van Seneca zong, vertelde na afloop dat versterking nodig is voor een goede balans van de stem met de krachtige elektronische muziek. De recitatieven van de opera werden begeleid door drie instrumentalisten die op een viool, een cello en een theorbe speelden. Het herinnert aan de oude stijl van musiceren in de 17e eeuw. Monteverdi’s muziek kan heel swingend zijn. De ritmische versterking door slagwerk en elektronische geluiden waren een belangrijke impuls voor de dansers. Zij waren bovendien in staat hun razendsnelle wendingen om te zetten in trage spannende bewegingen daar waar de muziek er om vroeg. Drama en liefde wisselden elkaar zo af. Wie de uitvoerenden waren? Er ontbrak een programmaboekje om te ontdekken wie de verschillende rollen zongen. Wel begreep ik dat de samenwerking tussen ISH en VocaalLab tot deze geslaagde performance heeft geleid. ISH geeft sinds 2000 multidisciplinaire dansvoorstellingen die een breed publiek aanspreken. VocaalLab, waarvan Romain Bisschoff de artistiek leider is, mixt onder leiding van regisseur en choreograaf Marco Gerris van ISH verschillende dansgenres met klassieke muziek. Het was voor mij een mooi muzikaal-dans experiment onder de titel ‘MonteverdISH’waarvan ik volop heb genoten.
Geslaagde alternatieve ‘Kroning van Poppea’ in Tilburg
17/10/2013 Door Peter Année
Geplaatst in Geen categorie | Geef een reactie
Zoek in deze site:
Archief
- april 2022 (3)
- maart 2022 (1)
- februari 2022 (1)
- januari 2022 (1)
- december 2021 (1)
- november 2021 (3)
- oktober 2021 (1)
- september 2021 (3)
- september 2020 (2)
- augustus 2020 (3)
- juli 2020 (1)
- juni 2020 (1)
- mei 2020 (2)
- april 2020 (2)
- maart 2020 (3)
- februari 2020 (1)
- januari 2020 (2)
- december 2019 (1)
- november 2019 (2)
- oktober 2019 (4)
- augustus 2019 (1)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (2)
- april 2019 (1)
- maart 2019 (2)
- februari 2019 (3)
- januari 2019 (3)
- december 2018 (3)
- november 2018 (3)
- oktober 2018 (5)
- september 2018 (2)
- augustus 2018 (1)
- juni 2018 (3)
- mei 2018 (3)
- april 2018 (5)
- maart 2018 (4)
- februari 2018 (4)
- januari 2018 (2)
- december 2017 (5)
- november 2017 (4)
- oktober 2017 (4)
- september 2017 (2)
- juli 2017 (1)
- juni 2017 (4)
- mei 2017 (2)
- april 2017 (3)
- maart 2017 (2)
- februari 2017 (3)
- januari 2017 (4)
- december 2016 (3)
- november 2016 (4)
- oktober 2016 (4)
- september 2016 (2)
- augustus 2016 (1)
- juni 2016 (1)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (4)
- maart 2016 (2)
- februari 2016 (4)
- januari 2016 (1)
- december 2015 (4)
- november 2015 (5)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (4)
- juni 2015 (1)
- mei 2015 (5)
- april 2015 (3)
- maart 2015 (3)
- februari 2015 (4)
- januari 2015 (2)
- december 2014 (3)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (4)
- september 2014 (4)
- augustus 2014 (3)
- juni 2014 (4)
- mei 2014 (3)
- april 2014 (3)
- maart 2014 (5)
- februari 2014 (2)
- januari 2014 (3)
- december 2013 (5)
- november 2013 (7)
- oktober 2013 (3)
- september 2013 (3)
- augustus 2013 (2)
- juni 2013 (3)
- mei 2013 (3)
- april 2013 (3)
- maart 2013 (4)
- februari 2013 (5)
- januari 2013 (2)
- december 2012 (9)
- november 2012 (2)
- oktober 2012 (6)
- september 2012 (2)
- augustus 2012 (4)
- juli 2012 (1)
- juni 2012 (3)
- mei 2012 (2)
- april 2012 (2)
- maart 2012 (1)
- februari 2012 (3)
- december 2011 (5)
- november 2011 (6)
- oktober 2011 (6)
- augustus 2011 (1)
- juli 2011 (1)
- juni 2011 (3)
- mei 2011 (4)
- april 2011 (3)
- maart 2011 (1)
- december 2010 (5)
- november 2010 (2)
- oktober 2010 (7)
- september 2010 (4)
- augustus 2010 (5)
- juni 2010 (6)
- mei 2010 (4)
- april 2010 (7)
- februari 2010 (3)
- januari 2010 (2)
- december 2009 (5)
- november 2009 (5)
- september 2009 (1)
- augustus 2009 (2)
- juli 2009 (3)
- juni 2009 (2)
Geef een reactie